پاسخ تمام سوالات شما در زمینه پرورش قارچ

نحوه تولید قارچ ----- اصول خاکدهی----اصول رافلینگ----نکات طلایی سالن داری----نحوه فروش محصول----پاسخ به سوالات شما----فروش تجهیزات دست دوم----پاسخ فوری به سوالات----تالار گفتگوی آنلاین

در کانال تلگرام قارچ صنعت عضو شوید تا از مطالب روز دنیای قارچ اطلاع پیدا کنید


کانال کمپوست قارچ
کمپوست قارچ توضیحات بنر
مهمان عزیز، خوش‌آمدید.
شما می‌توانید از طریق فرم ثبت‌نام در انجمن عضو شوید.

رایانامه:
  

رمز عبور
  





جستجو در انجمن‌ها

(جستجو‌ی پیشرفته)

آمار انجمن
» کاربران: 170
» آخرین کاربر: 5010028123
» موضوعات انجمن: 52
» ارسالهای انجمن: 140

آمار کامل

کاربران حاضر
ما 4 کاربر حاضر در انجمن دارید
» 0 کاربر عضو | 4 مهمان

آخرین موضوعات
کولر آبی
انجمن: تالار تولیدکنندگان قارچ
آخرین‌ارسال: upga1
05-03-2018, 01:21 PM
» پاسخ‌ها: 9
» بازدید: 2,614
دمای مورد نیاز کشت قارچ چ...
انجمن: پاسخ به سوالات شما
آخرین‌ارسال: upga1
03-03-2018, 11:58 AM
» پاسخ‌ها: 4
» بازدید: 1,587
نکات کلیدی برای پرورش دهن...
انجمن: اصول پرورش قارچ دکمه ای
آخرین‌ارسال: upga1
25-02-2018, 11:20 AM
» پاسخ‌ها: 4
» بازدید: 1,125
شروع کار
انجمن: پاسخ به سوالات شما
آخرین‌ارسال: upga1
24-02-2018, 11:35 AM
» پاسخ‌ها: 2
» بازدید: 503
آبدهي
انجمن: تبلیغات
آخرین‌ارسال: upga1
14-02-2018, 10:54 AM
» پاسخ‌ها: 3
» بازدید: 1,207
روز ورود کمپوست به سالن ق...
انجمن: اصول پرورش قارچ دکمه ای
آخرین‌ارسال: upga1
05-02-2018, 11:54 AM
» پاسخ‌ها: 2
» بازدید: 1,379
اصول نصب رطوبتساز سالن قا...
انجمن: اصول راه اندازی سالن قارچ
آخرین‌ارسال: upga1
31-01-2018, 12:39 PM
» پاسخ‌ها: 2
» بازدید: 1,352
آبدهي
انجمن: تبلیغات
آخرین‌ارسال: royka
30-01-2018, 11:06 PM
» پاسخ‌ها: 1
» بازدید: 825
نکات مهم درمورد خرید کمپو...
انجمن: اصول پرورش قارچ دکمه ای
آخرین‌ارسال: upga1
24-01-2018, 12:26 PM
» پاسخ‌ها: 4
» بازدید: 1,785
اصول قفسه بندی سالن قارچ
انجمن: اصول راه اندازی سالن قارچ
آخرین‌ارسال: tina7719
07-05-2017, 01:51 PM
» پاسخ‌ها: 1
» بازدید: 2,018

 
  شروع کار
ارسال‌شده توسط: site2017 - 06-02-2018, 05:28 PM - انجمن: پاسخ به سوالات شما - پاسخ‌ها (2)

سلام
من در مورد پرورش قارچ هیچ اطلاعی ندارم و در اینترنت جستجو کردم و سایت شما رو پیدا کردم مبلغی پول دارم که می خوام باهاش تولید و پرورش قارچ راه بندازم اما نمی دونم که چه وسایل و تجهیزات و اطلاعاتی لازمه البته یه مقدار در موردش تحقیق کردم و یه چیزایی دستم اومده اما اگه لطف کنید منو بیشتر راهنمایی کنید ممنون میشم

چاپ این بخش

Question ایجاد دانه های سبز روی خاکپوششی؟
ارسال‌شده توسط: 1365 - 01-01-2017, 04:38 PM - انجمن: پاسخ به سوالات شما - بدون‌پاسخ

با سلام خدمت دوستان
دو روزه روی خاکپوششی دونه های ریز سبز رنگی پیدا شدند که رشد می کنند و بزرگ می شن مثل قارچ به نظرتون این دونه ها چی هستند و چطور میشه کنترل شون کرد؟
با تشکر[عکس: wzbm_photo_2017-01-01_14-44-32.jpg][عکس: uccj_photo_2017-01-01_14-45-20.jpg]

چاپ این بخش

  عایق کاری سالن و نحوه تبدیل گلخانه به سالن کشت قارچ
ارسال‌شده توسط: fns4565 - 02-11-2016, 12:57 PM - انجمن: اصول پرورش قارچ دکمه ای - پاسخ‌ها (1)

در سالن پرورش قارچ، مهم‌ترين عامل، حفظ دماي ثابت است. لذا؛ عايق‌بندي ديوارها و سقف از اهميت بالايي برخوردار مي‌باشند. بهتر است درجه مقاومت ديوارها را 11 يا 19 و سقف را 30 درنظر گرفت تا از هدررفتن انرژي جلوگيري كرده و مانع نفوذ رطوبت شود. در اين ميان مي‌توان از ورقه‌هاي فايبرگلاس يا استيروفوم به ضخامت 2.5تا8 سانتي‌متر استفاده نمود و با توجه به رطوبت بالاي اطاق پرورش و به منظور جلوگيري از تعريق بخار بر سطح اين صفحات، از يك لايه پلاستيك به ضخامت 2تا4 ميلي‌متر بين ديوار و لايه عايق مذكور استفاده کرد.

جديدترين نوع ساختارهاي پرورش قارچ يك نوع گلخانه پلاستيكي ايزوله است كه در ساخت آنها، از لوله‌هاي فلزي گالوانيزه مخصوص استفاده مي‌شود. نحوه ساخت اين گلخانه‌ها به اين ترتيب است؛ ابتدا بعد از انتخاب مکاني مناسب و هموار، لوله‌هاي گالوانيزه 4 تا 4.5 را به صورت نيم دايره خم داده و طرفين آن را مستقيماً داخل زمين يا درون ديواره‌هاي جانبي به ارتفاع يك متري از سطح زمين مهار مي‌نمايند. سپس براي ايزوله كردن بيشتر ديواره‌هاي جانبي؛ صفحات استيروفوم (پلي‌استيرين) ضخيم به ضخامت 2.5تا8 سانتي‌متر را به طور عمودي و به عمق 30-60 سانتی متر داخل زمين (طرف خارج ديواره‌ها) كرده تا از سرد شدن كف سالن جلوگيري نمايد. فاصله لوله‌ها از همديگر حدوداً 2 متر بود. عرض دهانه 4تا8 متر، درب آن يك لنگه (1.5 متر) يا دو لنگه و يا كشوئي (2متر) مي‌باشد. ارتفاع مناسب؛ 3 متر و طول آن بسته به عرض دهانه تا 100 متر نيز مي‌رسد.


[عکس: g.png]

پوشش اين گلخانه‌ها چند لايه است، به اين ترتيب كه ابتدا، اسكلت لوله‌ها را با سيم‌هاي مفتولي نازك به فاصله نيم متري از هم بافته، سپس روي آن پلاستيك ضخيم ( mm5-6) كشيده (پوشش داخلي)؛ سپس روي آن را با سيم مفتول 2.5، شبكه‌بندي كرده تا ضمن استحكام اسكلت؛ بتوان روي آن؛ يك لايه ايزوله فايبرگلاس (15-7.5 mm) يا چوب پنبه (10-5 mm) قرار دهيم. بالاخره روي لايه عايق را ابتدا يك سيم‌كشي سبك كرده تا مبادا بر اثر باد، اين پوشش به هم خورد و در آخر روي آن را يك پلاستيك سياه رنگ مي‌كشيم كه در صورت لزوم مي‌توان روي پلاستيك را پوششي آلومينيومي نيز كشيد تا درمقابل اشعه آفتاب مقاوم گردد.



تولید کمپوست قارچ ، کمپوس قارچ دکمه ای ، فروش کمپوست قارچ ، تامین کمپوست قارچ

مهندس کرامتی : 09120942073

اولین و بزرگترین مرکز مشاوره آنلاین تولید قارچ کشور

جهت عضویت در کانال 1000 نفری پرورش قارچ در تلگرام پیام 


چاپ این بخش

  نکات کلیدی برای پرورش دهندگان قارچ در تابستان
ارسال‌شده توسط: fns4565 - 02-11-2016, 12:55 PM - انجمن: اصول پرورش قارچ دکمه ای - پاسخ‌ها (4)

همانطور که میدانیم در فصل تابستان پرورش دهندگان اقدام به احداث سالن ها مینمایند و معمولا در نیمه شهریور ماه تا اواخر تابستان زمان خرید کمپوستها فرا میرسد و باید در طی این مدت کمپوستها را به سالن منتقل نمود.

 

این برنامه ریزی بهترین گزینه برای بهره برداری هر چه بهتر از یک سالن پرورش قارچ است خصوصا اگر سالن اجاره ای بوده و هزینه ای ماهیانه بابت اجاره سالن پرورش پرداخت نماییم

 

چند نکته مهم برای دوستانی که در حال احداث سالن های خود هستند :

 

سالن پرورش قارچ را در منطقه ای خنک احداث کنید . این کار باعث میشود یک دوره آخر در فصل گرم را به راحتی سپری کنید

 

محل سالن نباید دور افتاده باشد چراکه قارچ محصولی است که تقریبا روزانه برداشت میشود و باید امکان رفت آمد خریدار و وزیتور به راحتی امکانپذیر باشد

 

تا حد امکان از لوازم و تجهیزات مناسب ( حتی کمی گرانتر ) استفاده کنید

 

در استخدام کاگر و قارچ چین صرفه جویی نکنید .  امکان دارد قارچ های شما باردهی زیادی در یک روز داشته باشد و شما با نفرات کم امکان برداشت همه آنها را نداشته باشید 

 

فاصله بین قفسه ها را مناسب انتخاب کنید تا رفت و آمدتان آسانتر باشد - معمولا ٧٠ سانتی متر

 

ضد عفونی سالن فراموش نشود

 

از قفسه بندی مونتاژی استفاده کنید تا در صورتی که نیاز به جابجایی ار محل پرورش به محلی دیگر را داشتید ( مثلا به دلیل بدی آب و هوا یا شرایط منطقه و ... ) مجبور نباشید آهن های جوش شده را برش دهید که باعث ضایعات شدن آهن ها خواهد شد 

 

از انباشت کمپوست ها به مدت طولانی در یک محل خودداری کنید . قرار گیری کمپوست ها بر روی هم منجر به بالا رفتن شدید دمای آنها و در نهایت من شدن بار دهی مخصوصا در فصول گرم خواهد شد

 

حتما حوضچه ضد عفونی را در محل ورودی سالن تعبیه کنید . میتوانید از موادی متشکل از فرمالین و کاربندازیم به میزان کم مخلوط با آب استفاده نمایید

 

با مگس های سالن مقابله کنید چراکه با زیاد شدن آنها و تخم گذاری کنترل بسیار سخت خواهد شد

 

میتوان سالن های بزرگ را با نایلون از یکدیگر جدا کرد 

 

برای چیدن قارچ ها از سبد های پلاستیکی استفاده کنید

 

در زمانی شوک دهی برای خنک کردن سالن میتوان از یخ استفاده کرد . یخ را به داخل آب کولرها می اندازیم و اینکار را چند بار تکرار میکنیم تا دمای محیط کمتر شود

 

محیط پرورش قارچ محیطی با هوای دلپذیر است و کار کردن در آن خسته کننده نیست به شرط اینکه نور کافی در سالن موجود باشد . میتوان از نور های سفید ترجیحا مهتابی به میزان دلخواه استفاده کرد و مشکلی در تولید قارچ ایجاد نخواهد کرد

 

کمپوست معمولا با اتومبیل های سنگین حمل میشود و در هر کامپون حدودا ۵٠٠ کمپوست بلوکی جای میگیرد

 

بهتر است در خارج از سالن محلی مناسب برای تخلیه کمپوست ها وجود داشته باشد که تا زمان انتقال به سالن در آن محل از باران در امان باشد

 

باقی مانده کمپوست ها را میتوان برای کود مزارع استفاده کرد و یا به فروش رساند

 

سعی کنید هیچ روزنه ای در سالن پرورش شما وجود نداشته باشد . وجود روزنه باعث خروج هوا و یا ورورد حشرات میشود

 

در کنار درب سالن از قرار دادن کمپوست خودداری کنید چراکه منجر به خروج هوا در محل شده و رطوبت کمپوست های اطراف درب بسیار کم میشود ولی میتوان از ٢ درب متوالی استفاده کرد تا هوا به سرعت خارج نشود و از آن محل نیز برای پرورش قارچ استفاده نمود

حتما از مشاوره حضوری یا غیر حضوری افراد با تجربه حتی برای یک دوره استفاده کنید .

 

با وجود کمی هزینه میتوانید با خیالی راحت تر به کار ادامه دهید و در نهایت با باردهی بیشتر قارچ که به دلیل پرورش اصولی تر صورت گرفته هزینه مشاور نیز رایگان خواهد شد

   

نکات کلیدی برای پرورش دهندگان قارچ در تابستان,نکات کلیدی برای پرورش دهندگان قارچ در تابستان


تولید کمپوست قارچ ، کمپوس قارچ دکمه ای ، فروش کمپوست قارچ ، تامین کمپوست قارچ

مهندس کرامتی : 09120942073

اولین و بزرگترین مرکز مشاوره آنلاین تولید قارچ کشور

جهت عضویت در کانال 1000 نفری پرورش قارچ در تلگرام پیام 



چاپ این بخش

  راهنمای کامل تولید کمپوست قارچ دکمه ای به روش بلند مدت
ارسال‌شده توسط: fns4565 - 02-11-2016, 12:48 PM - انجمن: اصول پرورش قارچ دکمه ای - پاسخ‌ها (1)

مواد مورد نیاز در تهیه کمپوست قارچ دکمه ای عبارتند از:
1- کاه و کلش گندم 2- کودمرغی 3-گچ هیدراته(پودر سنگ گچ) 4- ملاس چغندرقند 5- کود اوره
توضیح: بعضی از کارخانجات ممکن است مکمل ها افزودنی های دیگری نیز مانند پودر پنبه دانه و پودر سویا برای افزایش پروتئین کمپوست به فرمول کمپوست اضافه نمایند ویا در برخی فرمول ها ملاس و اوره ذکر نشده باشد اما فرمول جامع و کلی در شرایط کشور ما فرمول فوق می باشد و سایر جزئیات و افزودنی ها به این روش در اثر تجربه افراد تغییر میکند.
درصد اختلاط مواد:
1- مقدار کاه و کلش مصرفی در حدود 40درصد وزن کمپوست حاصله می باشد یعنی اگر 10 تن کمپوست بخواهیم تولید کنیم به 4تن کلش نیاز خواهیم داشت.
2- مقدار کود مرغی موردنیاز 60تا 80 درصد میزان کلش مصرفی(برای 4تن کلش در حدود 2500تا 3000کیلوگرم کود مرغی. هر چقدر کود بیشتری مصرف کنیم ، پودر سنگ گچ بیشتری نیز مصرف می کنیم.)
3- میزان سنگ گچ معادل 10تا15 درصد وزن کلش خام. (سنگ گچ تنظیم اسیدیته کمپوست را برعهده دارد و از چسبندگی و لزج شدن کلش جلوگیری میکند. مقداری اضافی مصرف نمودن پودر سنگ گچ مشکلی ایجاد نمی کند ولی کاهش مصرف آن باعث ایجاد اختلال در امر کمپوست سازی می شود.)
4- میزان ملاس و اوره نیز به ازای هرتن کلش خام به ترتیب درحدود 20 و 15 کیلوگرم می باشد.
نکات مهم:

خصوصیات کلش گندم مصرفی :
1) از کلش گندم آبی استفاده شود. ( به دلیل خشبی بودنش)
2) ساقه گندم (کلش) هر چقدر ضخیم تر باشد بهتر است.
3) طول کلش مصرفی 20 تا 30 سانتی متر باشد.
4) پرس های کلش آب نخورده باشد .( زیرا اولا مقداری آب توسط کلش جذب شده و قیمت آن بیشتر می شود. ثانیا احتمال بروز انواع کپک به خصوص کپک سیاه زیاد می شود.)
5) کلش مصرفی ناخالصی نداشته باشد. ( ناخالصی ها عبارتند از : خاک ، مدفوع حیوانات ، ساقه علفهای هرز چند ساله )
مشخصات کود مصرفی :
1) از کود مرغ گوشتی استفاده می کنیم زیرا اولا در جیره غذایی مرغان گوشتی پروتئین بیشتری وجود دارد. ثانیا میزان رطوبت کود مرغ گوشتی کمتر از رطوبت مرغ تخم گذار می باشد.
2) رطوبت کود مصرفی 20 الی 25 درصد باشد.
3) رنگ کود مصرفی روشن باشد . (رنگ کود تازه نوک مدادی روشن است )
4) کود مرغی نسوخته باشد ( فعالیت میکروارگانیسم ها در آن در حد کمی بوده تا مواد غذایی آن از بین نرود. به طور کلی عمر انبار داری کود مصرفی کمتر از دو ماه باشد.)
5) در داخل کود ، کودهای به هم چسبیده (توده ای) نباشد در غیر این صورت خرد شود و سرند شود .
6) کود مصرفی ناخالصی نداشته و میزان ازت آن 3.5 الی 5 درصد باشد.
7) کود مصرفی حتما مخلوطی از کود مرغی و سبوس باشد.
(استفاده از کود مرغ شمال که دارای مقدار زیادی سبوس برنج است)
8) چون منبع انواع میکروارگانیسم های مفید جهت کمپوست سازی کود مرغی می باشد . اگر کود از مرغداری خریداری شود که در جیره غذایی مرغان خود آنتی بیوتیک کمتری مصرف کرده باشد ، بسیار عالی است.

شروع فرآیند فاز یک کمپوست سازی:
1) عمل پیش خیساندن کلش گندم:
بهترین روش جهت عمل پیش خیساندن کلش گندم غرقاب نمودن آن در داخل استخر ساخته شده به همین منظور می باشد.استخر پریوتینگ: این استخر به عمق ۱متر به طوری ساخته مي شود که لودر به راحتی وارد آن شود وکلش ها را زیر و رو کند. پرس کلش ها را از هم باز می کنند و در استخر پیش نم می ریزند.ارتفاع آب درون استخر در حدود۲۰تا۴۰ سانتی متر می باشد. بهتر است آب این استخر از آب کثیف استفاده شده در عملیات کمپوست سازی قبلی تامین شود.
آب کثیف : همان هرز آب جمع آوری شده از توده کمپوست می باشد.رنگ آن تیره بوده و حاوی انواع میکروارگانسیم های مفید و مواد غذایی شسته شده از توده کمپوست می باشد.
سپس کلش ها توسط لودر ویا توسط کارگروچهارشاخ کاملا به هم می خورد وتوسط آب چاله کودسازی خیس می شوند. عمل همزدن کلش دو بار انجام می گیرد و در روز سوم کلش ها را روی پیست تخلیه می کنند. جهت شروع کمپوست سازی کلش گندم باید حداقل 75 درصد رطوبت جذب نماید. رابطه مدت زمان عمل پیش خیساندن کلش گندم با مدت انبار داری آن رابطه ای معکوس می باشد. به این دلیل که که در داخل بافت کلش یک سری مواد واکسی ( روغنی) وجود دارد. این مواد آب گریز بوده و سرعت جذب آب توسط کلش را کاهش می دهد. اگر کلش را در انبار نگهداری کنیم ، با گذشت زمان مواد واکسی تجزیه شده و از بین می رود. در نتیجه کلش با سرعت بیشتری آب جذب کرده و مدت زمان عمل پیش خیساندن آن کاهش می یابد.
همچنین برخی کارخانه ها بجای استفاده از استخر پریوتینگ بسته های کلش را از هم باز می کنند و بر روی یک بستری که بتون که دارای زه کش می باشد می ریزند با شلنگ روی آن اب می پاشند و آب خارج شده از زه کش را دوباره روی آن پمپ می کنند (آب کثیف) در ابتدا کلش به سختی آب جذب می کند به ازای هر تن کلش حدود ۵۰۰۰ لیتر آب لازم داریم.

شرح میکس مواد:
کلش آماده شده از مرحله قبل به ارتفاع 40 تا 50 سانتی متر ( به طور تجربی تا زانوی پا ) بر روی پیست کمپوست سازی پخش می کنند. کف پیست بایستی از جنس بتون و زه کشی شده باشد. سپس کلیه مواد دیگر به جز سنگ گچ را بر روی آن پخش می کنیم. توده  را به خوبی به هم زده تا ذرات کود به طور یکنواخت بر روی کلش پخش شود.
عمل میکس مواد در حالت دستی توسط کارگر و چهار شاخ و در حالت مکانیزه توسط لودر انجام می شود. توده حاصله را به شکل گنبدی (پایل) دپو می کنند که به آن توده شل و به روز تشکیل توده شل ، روز صفر کمپوست سازی می گویند. بهتر است که در این روز با آب پاشی مجدد نقاطی از توده را که خشک هستند، خیس کرد. این امر به ویژه برای کود مرغی که معمولاً خشک است ضروری است
پس از روز صفر کمپوست را در روزهای دوم ، چهارم ، ششم و هشتم زیر و رو می کنیم و خوب به هم می زنیم. و دوباره به شکل گنبدی دپو می کنیم . این عمل باعث هوادهی کمپوست و یکنواختی عمل تخمیر در کل توده می شود. از روز صفر کمپوست سازی تا روز میک آپ جهت تامین رطوبت از دست رفته کمپوست از آب کثیف استفاده می کنیم . اگر مقدار آب کثیف کفایت نکرد در این مرحله نیز می توان از آب تمیز استفاده نمود. (نباید رطوبت کمپوست کمتر از 70درصد بشود)
پدیده دود کشی :
هوای تازه حاوی اکسیژن از بقل های توده کمپوست وارد آن شده و از مرکز بالایی آن خارج می شود. این جریان هوا ، پدیده دود کشی گفته می شود. این جریان بر اثر اختلاف دمای مرکز کمپوست و محیط پیرامون آن بوجود می آید. در فصول سرد سال به علت اختلاف زیاد دمای گفته شده این جریان با شدت بیشتری انجام می شود و به این ترتیب احتمال بی هوازی شدن واکنش های کمپوست بوجود نمی آید.ولی در فصول گرم سال به علت کاهش اختلاف دمای گفته شده شدت جریان کاهش یافته ، احتمال بی هوازی شدن واکنش های کمپوست بوجود می آید. جهت رفع این عیب در فصول گرم سال نسبت به فصول سرد سال توده کمپوست با عرض و ارتفاع کمتر قالب زنی می شود. این توده حداکثر دارای ابعاد طول و عرض و ارتفاع 1.8 متر می باشد.
چنانچه عمل كمپوست سازي كه با انباشتن توده هاي مرطوب كاه وكلش بر روي هم آغاز مي‌شود به طور مناسب صورت گيرد، درجه حرارت درون توده كمپوست در اثر تخمير هوازي ناشي از فعاليت باكتري ها و ديگر ميكروارگانيسمها بتدريج افزايش مي‌يابد. لذا در سومين روز پس از انباشتن توده كمپوست (شامل تمامي مواد فرمول انتخاب شده است بغير از سنگ گچ و حشره كشها) ، درجه حرارت مركز توده كمپوست به 70 تا 74 درجه سانتيگراد مي‌رسد. به اين ترتيب، ‌جمعيت ميكروارگانيسم هاي حرارت دوست يا مقاوم بحرارت افزايش مي‌يابد و لذا حرارت زيادي ايجاد مي‌شود. پس از افزايش جمعيت اكتينومايست هاي گرمادوست، عمل تخمير ادامه يافته و جايگزين باكتريها و قارچها مي‌شوند و در نتيجه اين حرارت اغلب پاتوژن ها و آفات مضر از بين مي‌روند. از آنجا كه ارگانيسم هاي تخمير كننده، هوازي بوده و به آب و اكسيژن زيادي نياز دارند، به توده كمپوست مرتباً آب اضافه شده و براي افزايش اكسيژن درون توده عمل برگرداندن توده را انجام مي دهيم. كمبود رطوبت باعث اختلال در عمل ميكروارگانيسمها شده و ازدياد رطوبت باعث كاهش اكسيژن توده كمپوست شده، موجب تخمير بي هوازي و ايجاد بوي بد در كمپوست مي‌شود كه در چنين كمپوستي بذر قارچ نمي‌تواند بخوبي رشد كند.
[عکس: vkgruzqssku4pq7wjid0.jpg]

مرحله میک آپ(Make Up) :
روز دهم پس از روز صفر کمپوست سازی ، روز میک آپ نامیده میشود در این روز پودر سنگ گچ به توده کمپوست اضافه شده و توده کمپوست از شکل گنبدی به شکل مکعب مستطیل آرایش می شود. که به این عمل قالب زنی می گویند.
پس از روز میک آپ در روز های 12 ، 14 و 15 قالب کمپوست را مجددا قالب زنی می کنیم. از روز میک آپ (Make Up) جهت تامین رطوبت از دست رفته کمپوست از آب تمیز استفاده می کنیم.
قالب زنی باید طوری انجام شود که به هدف خود یعنی فراهم کردن گرمای مناسب جهت شروع وتحریک و تشدید فعالیتهای تخمیر میکروبی دست یابد. بنابراین ابعاد قالب مهم است. عرض یک قالب باید در شرایط آب و هوایی گرم کمتر و در شرایط آب و هوایی سرد بیشتر باشد. اما معمولاً عرض یک قالب را در حدود یک متر تا دو متر و ارتفاع آن را ۲/۱ تا ۵/۱ متر در نظر می گیرند. در انتخاب طول قالب محدودیتی وجود ندارد.
در هنگامیکه قالب را به هم می زنیم، در نقاطی که لزجی و به هم چسبیدگی کاه وکلش دیده می شود، از مقداری سولفات کلسیم هیدراته یا همان گچ کوره نرفته (پودر سنگ گچ) استفاده شود.
نکته مهم: در هیچیک از مراحل فاز یک دمای توده نباید بالاتر از 75درجه سانتیگراد فراتر برود در غیر اینصورت مواد غذایی مورد نیاز و مفید در توده کمپوست سوخته و از بین خواهند رفت همچنین این دما نبایستی کمتر از 40درجه بشود.

معیار های استاندارد پایان فاز 1 کمپوست سازی :
1) معیار های فیزیکی :
رنگ: رنگ کلش کمپوست از طلایی به قهوه ای تیره تبدیل می شود.
بو: بوی شدید آمونیاک به مشام می رسد.
سختی: اگر مقداری از کلش کمپوست را برداشته و با دو دست از یکدیگر جدا کنیم مقداری مقاومت احساس می کنیم . زیرا مراحل کمپوست سازی تمام نشده و کلش کمپوست کاملا پوسیده و هوموس نشده است.
2) معیار های شیمیایی:
میزان رطوبت (72 - 75 %)
میزان ازت (1.7 - 1.9 %) به ازای وزن خشک مواد
میزان آمونیاک (0/15 %)
نسبت کربن به ازت (C/N) = (20 - 22 )
اسیدیته PH: 8.5
در روز 16 پس از انجام آزمایشات مربوطه کمپوست را جهت طی نمودن مراحل فاز 2 کمپوست سازی به تونل پاستوریزاسیون منتقل می کنیم.



مراحل فاز2 :
1) لول کردن: یعنی هم سو و یکسان نمودن دمای نقاط مختلف کمپوست در داخل تونل پاستوریزاسیون .
این مرحله در دمای 45 - 50 انجام می شود. کمترین و بیشترین زمان انجام این مرحله در کارخانه ملارد 5 - 12 ساعت
می باشد.
2) میت آپ : در این مرحله مقداری بخار آب به توده کمپوست تزریق می کنیم تا فعال شده و دمای آن افزایش یابد. افزایش دما در این مرحله تدریجی بوده و به ازای هر ساعت 1 - 1.5 درجه سانتی گراد می باشد. تا به دمای 58- 59 درجه سانتی گراد برسد.
دلیل افزایش تدریجی دما در این مرحله عبارتند از :
الف) عدم ایجاد استرس دمایی در میکروارگانیسم های مفید.
ب) کنترل راحت افزایش دما و توقف دما در 58 - 59 درجه سانتی گراد.
3) پاستوریزاسیون : در دمای 58 - 59 درجه سانتی گراد و مدت 8 الی 10 ساعت پاستوریزه می شود.
اهداف پاستوریزاسیون :
الف) هضم انواع عوامل بیماری زا (پاتوژن ها) و آفات
ب) فعال نمودن میکروارگانیسم های گرما دوست (ترموفیل)
نکته: در دمای کمتر از 57 درجه سانتیگراد عمل پاستوریزه به خوبی انجام نمی شود و تعدادی از میکرو ارگانیسم های غیر مفید باقی می مانند و در دمای بالاتر از 60 درجه سانتیگراد میکرو ارگانیسم های مفید از بین می روند .
4) سرد کردن اولیه : در این مرحله دمای کمپوست را به ازای هر ساعت 1- 1.5 کاهش می یابد تا به دمای 47- 48 درجه سانتی گراد برسد.
5) شیرین کردن : این مرحله در دمای 47- 48 درجه سانتی گراد و مدت تقریبا 5 روز انجام می شود.
در این مرحله میکروارگانیسم های مفید مانند قارچ های گرما دوست و اکتینومیست ها فعال شده و عمل آمونیاک گیری از توده کمپوست انجام می شود. در پایان این مرحله مقدار آمونیاک کمپوست توسط وسیله ای بنام دراگرتیوپ از هوای کانال برگشتی تونل اندازه گیری می شود.اگر میزان آمونیاک 30ppm یا کمتر باشد. می توان مرحله بعد را انجام داد و در غیر این صورت تا کاهش میزان آمونیاک کمپوست به حداکثر 30 ppm این مرحله ادامه پیدا می کند.
6) سرد کردن جهت بذر زنی :
در این مرحله دمای کمپوست به ازای هر ساعت 3- 4 در جه سانتی گراد کاهش داده تا به دمای 25 درجه سانتی گراد برسد.
سپس کمپوست را از تونل خارج کرده و با اسپان قارچ تلقیح می کنیم و به سالن تولید منتقل می کنیم . تنها روش اضافه کردن اسپان قارچ به کمپوست در ایران روش مخلوط بوده و جهت تلقیح هر 1000 کیلوگرم کمپوست ، تقریبا 10 - 12 کیلوگرم اسپان قارچ مصرف می کنیم.
[عکس: %D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87_%D8%AA%D9%88%D9...%D9%86.jpg]

نکات پایانی:
اگر مرحله آمونیاک گیری به نحوه احسن انجام نشود مشکلات زیر بوجود می آید:
الف) اسپان قارچ به مقادیر ناچیز آمونیاک (حتی 20 ppm) حساس بوده و در حضور آمونیاک از بین می رود. در نتیجه محصول تولید نمی شود.
ب) در کمپوست حاوی آمونیاک قارچ هرز یا رقیب کلاهک دارای از خانواده کاپریموس (کلاهک) یا (کلاهک جوهری) رشد می کند. این قارچ از نظر سازگاری با شرایط محیطی و جذب مواد غذایی بر قارچ خوراکی ما ، برتری داشته و سریعا در بستر مستقر می شود.
فایر فنگ (نیش آتشین ) : بقایای میکروارگانیسم های مرحله آمونیاک گیری پس از خارج نمودن کمپوست از تونل پاستوریزاسیون به شکل لکه های سفید مایل به خاکستری بر روی کلش کمپوست با چشم غیر مسلح به راحتی دیده می شود. که به آن فایرفنگ یا نیش آتشین می گویند.
معیارهای استاندارد پایان دوره 2(فاز دوم) کمپوست سازی:
الف) معیارهای فیزیکی :
1) رنگ : رنگ کلش کمپوست قهوه ای تیره با لکه های سفید مایل به خاکستری (قهوه ای تیره)
2) بو : از کمپوست دیگر بوی آمونیاک به مشام نمی رسد. (کمپوست بوی شیرین علف تازه می دهد)
3) سختی : اگر مقداری از کلش کمپوست را برداشته و با دو دست جدا کنیم ، مقاومتی احساس نمی کنیم زیرا با عنایت به اتمام مراحل کمپوست سازی کلش گندم کاملا پوسیده و هوموس شده است.
4) آزمایش انگشت: مالش کمپوست توسط دو انگشت شصت و سبابه و عدم چسبندگی کمپوست، نشان از کیفیت خوب آن دارد.



ب) معیار های شیمیایی:
1) میزان رطوبت : 68 تا 70 درصد
2) میزان ازت  2.2% به ازای وزن خشک مواد
3) نسبت کربن به ازت C/N : 16
4) اسیدیته PH : 7.5
5) EC : بین 0.5 تا 1 میلی موس.


تولید کمپوست قارچ ، کمپوس قارچ دکمه ای ، فروش کمپوست قارچ ، تامین کمپوست قارچ

مهندس کرامتی : 09120942073

اولین و بزرگترین مرکز مشاوره آنلاین تولید قارچ کشور

جهت عضویت در کانال 1000 نفری پرورش قارچ در تلگرام پیام 

تولید کمپوست قارچ ، کمپوس قارچ دکمه ای ، فروش کمپوست قارچ ، تامین کمپوست قارچ مهندس کرامتی : 09120942073 اولین و بزرگترین مرکز مشاوره آنلاین تولید قارچ کشور جهت عضویت در کانال 1000 نفری پرورش قارچ در تلگرام پیام

چاپ این بخش

  رطوبت ساز قارچ
ارسال‌شده توسط: gonay_shahrokhi - 28-07-2016, 02:31 PM - انجمن: تبلیغات - بدون‌پاسخ

این محصول در واقع از یک دستگاه رطوبت ساز مدل 120,000 و یک اتاقک جانبی تشکیل شده است.اتاقک جانبی دارای دو عدد دامپر 40*40     می باشد که یکی از آن ها به هوای آزاد متصل است و دیگری به منظور سیرکوله کردن هوای داخل سالن تعبیه شده است.این دو دامپر به وسیله چرخ دنده و زنجیر به یکدیگر متصل شده اند.بدین صورت میزان هوای وارد شده به سالن قابل تنظیم است.به عنوان مثال می توان دامپرها را طوری تنظیم کرد که 20 درصد از هوای وارد شده به سالن از هوای آزاد و 80 درصد آن سیرکوله باشد.
به منظور تنظیم دما در سالن یک عدد کویل 4 ردیفه در داخل اتاقک جانبی دستگاه قرار می گیرد که می توان با دادن آب سرد به داخل آن در فصل تابستان و آب گرم در فصل زمستان دمای سالن را به دلخواه تنظیم کرد.
به طور کلی می توان گفت که این دستگاه تمامی نیازهای یک سالن پرورش قارچ را برآورده می کند و می تواند گزینه بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان باشد.

[عکس: DSC02935.png]

تمامی محصولات این شرکت دارای 2 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشد.

چاپ این بخش

  هواساز ایر واشر
ارسال‌شده توسط: gonay_shahrokhi - 28-07-2016, 02:27 PM - انجمن: تبلیغات - بدون‌پاسخ

این هواساز پیشرفته مخصوص سالن های صنعتی پرورش قارچ طراحی شده است و قابلیت تنظیم دما و رطوبت سالن و حتی قابلیت سیرکوله کردن هوا در سالن را دارد و به طور کلی تامیین کننده تمامی نیازهای یک سالن صنعتی قارچ می باشد.
همانطور که از نام این هواساز مشخص است،وظیفه آن شستشوی هوا (ایرواشر) می باشد.در واقع هوایی که این دستگاه به سمت سالن پرورش قارچ هدایت می کند،هوای شسته شده و مناسب برای یک سالن پرورش قارچ می باشد.
طرز کار دستگاه (توضیح عمومی) :[عکس: airwasher(1).jpg]
این دستگاه به وسیله کویل سرمایی،سرمای مورد نیاز سالن را در فصل تابستان و همچنین به وسیله کویل گرمایی، گرمای مورد نیاز سالن را در فصل زمستان تأمین می کند.رطوبت مورد نیاز سالن نیز در اتاقک شستشوی هوا تولید می شود.هواکش این دستگاه یک عدد هواکش حلزونی با دبی هوای 12000 متر مکعب در ساعت با قابلیت تنظیم میزان هوادهی (به وسیله اینورتر) می باشد.در صورت نیاز این دستگاه می تواند هوای داخل سالن را سیرکوله کند و یا هوا را از خارج از سالن به داخل آن هدایت کند.
طرز کار دستگاه (توضیح تخصصی) :
                                                                                                                                          [عکس: n(1).PNG] 
دمپرها :
همانطور که در نقشه دستگاه مشاهده می کنید،دو عدد دمپر 50 * 50 از جنس آلومینیوم در پشت و بالای دستگاه تعبیه شده است.دمپر پشتی که وظیفه سیرکوله کردن هوای داخل سالن را به عهده دارد به وسیله کانال به داخل سالن مرتبط می شود.دمپر بالای دستگاه نیز در صورت نیاز هوا را از خارج از سالن به داخل دستگاه هدایت می کند.این دمپر ها به وسیله یک زنجیر به هم متصل هستند و قابلیت تنظیم دارند.به طور مثال می توان دمپرها را طوری تنظیم کرد که 20 درصد از هوای ورودی به سالن از خارج از آن و 80 درصد از هوای ورودی به سالن سیرکوله باشد.
 
کویل ها :
بعد از اتاقک دمپرها نوبت به کویل های دستگاه می رسد.یک عدد کویل دو ردیفه به منظور گرمایش سالن و یک عدد کویل 3 تا 5 ردیفه (بسته به شرایط آب و هوایی منطقه) جهت سرمایش سالن در این دستگاه تعبیه شده است.فراهم آوردن آب گرم به وسیله دیگ آب گرم و فراهم آوردن آب سرد به وسیله چیلر یا آیس بانک می باشد که باید توسط خریدار تهیه شود.
اتاقک شستشوی هوا :
این اتاقک شامل یک دستگاه رطوبت ساز (مه ساز) و تعدادی افشانک و یک پمپ آب جهت تولید رطوبت بیشتر می باشد.هوا پس از ورود از دمپرها و گذشتن از کویل گرمایشی یا سرمایشی وارد این اتاقک شده و با رطوبت مخلوط می گردد و هوای شسته شده پس از عبور از ساچ ها (قطره گیر) که وظیفه آن گرفتن قطره و رطوبت درشت است،وارد هواکش حلزونی می شود.
هواکش :
در پایان تمامی این مراحل یک عدد هواکش حلزونی دارای فن سانتریفیوژ با دبی هوای قابل تنظیم تعبیه شده است که هوا را به داخل سالن پرورش قارچ هدایت می کند.


تمامی محصولات این شرکت دارای 2 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشد.

چاپ این بخش

  چگونگی استفاده همزمان از کولر گازی و رطوبت ساز
ارسال‌شده توسط: محمد - 25-04-2016, 07:03 AM - انجمن: پاسخ به سوالات شما - پاسخ‌ها (1)

باسلام
باتوجه به اینکه کولر گازی رطوبت هوا را جذب می کند آیا استفاده از رطوبت ساز الکترونیکی یا پروانه ای پیشنهاد میشود؟ویا در موقع اکسیژن رسانی توسط کولر آبی یا هواساز کولر گازی توان ثابت نگه داشتن دمارا دارد؟؟
باتشکر از سایت خوبتان.

چاپ این بخش

  آبدهي
ارسال‌شده توسط: ggharch - 11-02-2016, 08:49 AM - انجمن: تبلیغات - پاسخ‌ها (3)

سلام لطفا روش اصولي آبدهي رو بگيد كه چه روز هايي بايد آبدهي كرد و به چه ميزان.در نرم افزار گفتيد روز ٣ و ٤ خاكدهي آبدهي مي كنيم ، آبدهي بايد چقدر باشه و با آب دادن در اون روزها كه تمام ميسيليوم ها از بين ميرن. تشكر

چاپ این بخش

  آبدهي
ارسال‌شده توسط: ggharch - 10-02-2016, 07:58 AM - انجمن: تبلیغات - پاسخ‌ها (1)

سلام لطفا روش اصولي آبدهي رو بگيد كه چه روز هايي بايد آبدهي كرد و به چه ميزان.در نرم افزار گفتيد روز ٣ و ٤ خاكدهي آبدهي مي كنيم ، آبدهي بايد چقدر باشه و با آب دادن در اون روزها كه تمام ميسيليوم ها از بين ميرن. تشكر

چاپ این بخش

توضیحات بنر    توضیحات بنر